Sabtu, 14 Mac 2015

BAB 3 : TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID



  PENGENALAN  
 -          Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan emosi pelajar. 
-          Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah. 
-          Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.
 -          Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya. 

 TANDA-TANDA AWAL GANGGUAN EMOSI   ASPEK  EMOSI YANG SEMAKIN SUKAR DILIHAT DALAM KEHIDUPAN PELAJAR KINI ADALAH SEPERTI BERIKUT  
 -          empati iaitu memahami orang lain secara mendalam
 -          mengungkapkan dan memahami perasaan
 -           mengendalikan amarah
 -          kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
 -          kemampuan untuk menyesuaikan diri
 -          disukai oleh orang lain
 -          kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada di sekeliling
 -          semangat setiakawan
 -          keramahan 
-          sikap hormat-menghormati  

 KEBIASAANNYA SESEORANG YANG MERASA EMOSINYA TERGANGGU ADALAH SEPERTI BERIKUT 
  -          Kecemasan dan marah
 -          Sukar tunjukkan emosi tertentu
 -          Alami kesulitan
 -          Konflik 

 GANGGUAN EMOSI BOLEH DIKATEGORIKAN KEPADA 3 KUMPULAN IAITU  
 -          gangguan emosi ringan
 -          gangguan emosi sedarhana 
-          gangguan emosi berat     

 PUNCA GANGGUAN EMOSI  
 -           Persekitaran sekolah
 -          Gaya pengajaran guru
 -          Peristiwa dalam keluarga 
-          Pengaruh keluarga 
-          Pengaruh rakan sebaya 
-          Tindakan guru 

 TANDA-TANDA MASALAH EMOSI DAN SOSIAL DALAM KALANGAN PELAJAR ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT  
 -          tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
 -          selalu mengantuk  atau tertidur di dalam kelas
 -          sentiasa kelihatan letih
 -          kerap sakit perut 
-          mudah diserang penyakit
 -          duduk dalam keadaan yang tidak selesa
 -          pencapaian akademik yang semakin merosot
 -          sering berasa cemas, takut dan benci  

 LANGKAH-LANGKAH MENANGANI GANGGUAN EMOSI  
 -          Peranan ibu bapa
 -          Tindakan guru
 -          Gaya pengajaran 
-          Kepimpinan guru
 -          Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
 -          Kerjasama
 -          Penerapan nilai
 -          Suasana ceria 
-          Penerangan jelas   

 HAK ASASI KANAK-KANAK  
 -          Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan
 -          semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama. 
-          kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
 -          orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untuk mengakhirkan pengasingan.
 -          tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.   

  ANTARA HAK SETIAP KANAK-KANAK ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT   
-          untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan
 -          untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi
 -          untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai 
-          untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan sihat
 -          untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri
 -          untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah
 -          untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan bahaya
 -          untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan 
-          untuk berupaya mengekspresi pandangan  sendiri.   

   KONVENSYEN MENGENAI HAK KANAK-KANAK 
  -          Perkara 2: tiada diskriminasi
 -          Perkara 3: diberi pelindungan 
-          Perkara 6: hak untuk hidup
 -          Perkara 13: kebebasan bersuara
 -          Perkara 19: diberi peruntukan undang-undang
 -          Perkara 23: menikmati kehidupan 
 -          Perkara 28:Hak pendidikan
 -          Perkara 29: halatuju pendidikan
 -          Perkara 30: hak dalam komuniti
 -          Perkara 32: dilindungi dari segi ekonomi 
-          Perkara 34: tiada eksploitasi   

Hak kanak-kanak:Seksyen 17   
-          Dilindungi dari segi fizikal 
-          Tiada penganiayaan
 -          Pergaulan yang sihat 
 -          Hak kesihatan
 -          Kemudahan bekalan makanan 
-          Elak penderaan emosi  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan